Prima data pe un Harley Davidson V-twin 1584cmc 125Nm

Cum a fost sa ma dau prima data in viata mea cu un Harley Davidson Street Bob – model 2011, motor V-twin 96, 1584 cmc, 125 Nm? A trebuit sa mazgalesc experienta ca n-as vrea s-o uit prea curand.

Intr-o seara dupa munca, am ajuns la Harley in Dusseldorf. Dupa ce-am salivat in sala de expozitie vreo ora plimbandu-ma inainte si-napoi si invartindu-ma imprejuru a 15 – 20 de motociclete Harley Davidson am mers la vanzatoare si am intrebat-0 daca pot sa fac un drive test cu un Harley din familia Softail. Citisem eu pe internet c-astea ar vibra cel mai putin din cauza motorului V-twin 96B counter–balanced care-l au din 2007 incoace. Din pacate n-avea nici un Softail disponibil dar mi-a propus o lista cu alte Harleyuri care-as putea sa le incerc. In capu listei era un Dyna Street Bob din 2011 – brand new cu vo 200 de km la bord, un singur loc, negru mat cu ghidonu ridicat cam pan la nivelul umarului cand tii mana intinsa in fata…Am zis direct Street Bob sa fie daca se poate. Si s-a putut! Dupa ce mi-am dat buletinu de Romania si am fost privit putin cam sceptic, mi-a scos gagica motoru in fata shopului Harley si m-a intrebat:

-Ai mai condus vreodata un Harley?

– Nu ! Este prima data in viata mea cand ma dau pe un Harley Davidson!

Zambareata, ca nu mai avea incotro oricum din moment ce mi-a zis ca mi-l da, m-a asigurat ca-i super simplu de condus. Ca am numa un buton pe care scrie RUN, unu pe care scrie Start, le apas, incalec, semnalizarea e normala dreapta stanga, frana spate e la picior in dreapta jos. La fel si schimbatoru, tot la picior jos da in stanga. Frana de mana fata e in dreapta, ambreiaju e cum stiu si eu in fata stanga si la drum. Dupa ce teoria mi-a fost predata cam in 30 de secunde, a urmat apasatu butoanelor RUN/Start. Nu le-am apasat eu le-a apasat gagica si motoru a pornit ..ptptptptptptptptpptptpptptptptptptpt .. si tot asa o tinea. Bun! Vanzatoarea a sters-o la vanzarile ei si eu am ramas cu Harleyu pornit in fata magazinului. Asta in continuare ptptptptptptptptptpptptptpt si trepida din toti rarunchii. Mi-am pus casca, mi-am inchis geaca, mi-am pus manusile de piele neagra, am apucat ghidonu cu incredere si la drum. Semnalizez stanga si ies pe strada. Ii dau a1a, ii dau a2a, ii dau a3a, imi ranjea deja mustata pan la ceafa. Nu prea-mi venea sa cred ca ma dau cu un Harley Davidson. M-am obisnuit cu gandu dupa vo 15 minute dupa care am oprit, i-am tras fo 2 poze, m-am mai invartit in juru ei de cateva ori si apoi am luat-o iar la drum.

Am avut noroc de o zi de primavara superba, cu mult soare, cald, numa bine de plimbat cu motocicleta. Am mai mers eu asa cu ptptptptptptptptptptptpt sub mine vreo 10km, apoi am oprit iar. Eram incantat la maxim. Am scos iar aparatu de fotografiat – adica telefonu cu camera si i-am mai tras vo cateva poze. De data asta am si filmat-o. Se vede in film ca putin emotionat mai eram inca, c-altfel n-as fi scapat cheia pe jos inainte sa pornesc motoru. Bun .. acu si dupa al 2lea set de poze, si un film la activ, motoru era numa al meu. Puteam sa incep sa ma plimb cu el pe strazile nemtilor si sa simt placerea condusului unei motociclete americane de legenda intr-o zi de vara cum era asta de care-am zis. Pun casca, pun manusile, apas RUN, astept cateva secunde pana trece tziuitul pe care-l face motoru cand o pornesti, apas Start – am omis sa zic de tziuit cand mi-a fost predata teoria in fata shopului Harley – si la drum.. ptptptptptptptpptptpt da-i a doua, da-i a3a, da-i a 4a, da-I a 5a, parc-am apucat sa-i dau si a 6a, dai iar a 4a da-I a 3a, curba la dreapta, curba la stanga. Am avut si noroc de un drum foarte bun cu multe serpentine. Imi placea din ce in ce mai tare ptptptptptptptptptptp-ul care-l facea si pozitia care o aveam pe ea. Pozitia mainilor era foarte comoda. Cum stateam eu in fund pe Harley mainile imi erau paralele cu solu cand tineam ghidonu, poate putin mai ridicate spre cer. Picioarele faceau un unghi de 90 de grade ceea ce nu prea mi-a placut ca-mi tot venea parca sa le intend in fata. Eu nu-s prea lung da nici scund, am 1.81 iar kile dau in 85 cu tot cu echipament, casca si ce mai pun eu pe mine ca sa fie safe condusu.

Acu c-am reusit sa ma destind putin cu motoru, am inceput sa ma uit si in oglinda retrovizoare mai mult, nu sa ma vad pe mine cum conduc un Harley Davidson, ci sa vad daca se zareste ceva in oglinzile astea retrovizoare.. Era cam greu de distins ca si oglinzile retrovizoare vibrau si trepidau in acelasi ritm cu motoru ..ptptptptptptptptt. Deci nu prea vezi mare lucru in spate de la trepidatii dar la viteza superioara, adica 80 – 100kmh mai dispar din ele ca e motoru mai turat si daca te chinui dibuiesti sa vezi totusi cate ceva. La viteza mica, cand mergeam cu ea mai la relanti asa, imi vibra si paru din nas. Nu mai zic de ala de pe cap, ca oricum juma de cap il simteam numa cu furnicaturi. La fel si talpile picioarelor. Ma gadila bine de tot in talpa cand motoru era aproape de relanti. Eu nici ani foarte multi nu prea am, bat in 30 imediat si nici mare legatura cu traditia Harley Davidson n-am avut, asa ca vibratiile astea pentru mine nu prea inseamnau mult, chiar mi se pareau cam deranjante la turatie asta mica. Da in acelasi timp, era un sentiment pe care nu l-am mai simtit cand am condus alte motociclete. Imi placea foarte mult pozitia de drum, vana care-o avea motocicleta cand ii dadeam putin gaz, nici nu mai zic de ptptptptptptptptptptptpptptpt care-l facea motoru intruna. Cei 125Nm produsi la 3000 rpm isi spuneau cuvantul. Si era unu greu de uitat, ragusit, nici urlat nici soptit, asa, abia scos din gat, exact ca un ptptpptptptptptp.. Astea toate la un loc imi placeau cel mai tare si-mi tineau zambetu pe fata continuu.

Ora care mi-a fost alocata pentru test a cam zburat asa c-am decis sa ma intorc la reprezentanta sa le dau oamenilor motocicleta inapoi. Pe drumu inapoi, la fel, aceleasi senzatii placute la condus. Curba dreapta, curba stanga.. Imi vinea sa ma inclin cu ea tot mai tare. Dupa ce-am gresit drumu intentionat de cateva ori, am ajuns si in fata la Harley Davidson. Unde m-am oprit? N-am putut si am mai dat o tura prin oras inca vo 15 minute academice, apoi m-am intors cu ea cu acelasi ranjet zambet pan pe la ceafa. Le-am dat cheia, si le-am impartasit ceea ce am simtit cat timp am condus motocicleta. A fost super distractiv, placut, relaxant sa o conduc, in ciuda trepidatiilor si vibratiilor caracteristice Harley Davidson, nu de toti apreciate… Mai impartasind impresii cu vanzatoarea de la Harley despre Bobberu care tocma-l condusesem, am aflat ca Duminica daca ma duc la o cafeneaua Hubraum intr-un orasel de pe langa Dusseldorf o sa gasesc acolo o delegatie Harley Davidson, inarmata cu zeci de motoare pregatite si pentru drive testaci ca mine. Asa ca Duminica, fix acolo ne-am dus si m-am mai dat cu inca 2 motoare Harley Davidson. Una din aceeasi familie Dyna ca si Bobberu de mai sus – Wide Glide si un Softail Fat Bob.

Inca o data sa trec in revista ce mi-a placut: sunetu unic al motorului ptptptptptptptpptptpt, culoarea neagra, acu cand ma uit in poze vad ca nu era totusi negru mat, ghidonu ridicat undeva spre ceruri de stateam asa ca un fel de rege pe motor, semnalizeaza stanga, semnalizeaza dreapta, uita-te in oglinda si incearca sa distingi ceva printre trepidatii, si la drum .. curba stanga, curba dreapta, soarele stralucea .. ptptptptptpptptptptptptptpptptptpt hmm frumoasa senzatie de drum, frumoasa motocicleta! I-am mai facut o poza parcata in fata la Harley si apoi am luat-o spre casa.

Sambata cam toata ziua am stat cu gandu la plimbarea mea de o ora cu Boberu negru, de vineri. Duminca dupa breakfast sh-un film era déjà ora 10.30 si am zis ca e cam timpu sa mergem pana-n Solingen, sa vedem care e treaba cu cafeneaua asta Hubraum unde vin astia de la Harley cu motoare pentru mici si pentru mari.

Asa cu Duminica am ajuns pe la 11.30 la cafenea. Dupa ce ne-am invartit printre motoare, am admirat si un Kawasaki EN500 rosu – ca asta a fost ca sa zic asa a doua mare dragoste mecanica a mea – prima a fost tot una rosie portocalie marca JAWA, am ajuns si pe la Harley Davidson.

– Guten Tag! Guten Tag! Ma cheama Roman si as vrea sa ma dau si eu cu un Harley Davidson din familionu Softail. As vrea sa vad cu ochii mei care-i treaba cu motoru counter-balanced de care tot am citit pe internet precum ca n-ar vibra precum un Dyna, etc. Blonda de la ghiseu a fost prietenoasa pana in momentu cand mi-am scos buletinu .. de Romania. A inceput sa se uite in dreapta in stanga si sa intrebe .. ce facem cu asta, ii dam motor?  E din Romania. Eu cand am vazut ca se agita am intrat in joc si am intrebat care e motivul agitatiei, ca-s din Romania? A zis ca-s putin precauti ca acu 2 sapatamani reprezentanta Harley din Frankfurt a suferit un furt de 2 motociclete. N-a zisa ca hotii ar fi fost romani, nici eu n-am intrebat, dar mi-a explicat ca-s primu client roman care vine la Harley sa ceara o motocicleta pentru un drive test si ca nu prea stiu cum sa procedeze. Dupa ce i-am asigurat ca-s mai mult basme decat realitate povestile cu romanii care fura si fac rele prin strainatate si i-am mai zis c-am mai luat una din Dusseldorf, vineri seara aproapa c-am convins-o. M-a intrebat cine mi-a dat in Dusseldorf motocicleta, i-am zis ca una blonda de la ghiseul Harley. Oricum cam toate-s blonde pe aici, deci nu prea a ajutat. S-a mai sucit, a mai intrebat in jur apoi mi-a zis ca OK, nici o problema, intr-un sfert  de ora Softailu Fat Bob e gata, pot sa vin sa-l iau. Acu chiar ca eram transpirat dar nu de la emotii. Era de la soare. Era o zi si mai frumoasa decat aia de vineri. Soarele stralucea – era o zi numa buna de facut poze contra jour. Raluca avea aparatu pregatit, cald era numa atat cat trebe pe la 15 maxim 20 de grade. Deci cum e mai bine sa te dai cu motocicleta. Ma duc la masina, imi inhat geaca de motociclisti si casca si inapoi la Harley sa-l iau pe Bob cel gras de coarne. Si asta am si facut. Am ajuns, m-am urcat pe ea si la drum.

Am incercat sa simt vibratiile, trepidatiile motorului dar n-am putut ca intr-adevar motoru asta V-twin 96B counter-balanced nu vibreaza mai deloc. Semnalizeaza stanga si ia-o de la capat. Vibratiile disparusera dar parca nici sunetu ptptptptptptptptptptptpt de altadata nu mai era la fel ca acu 2 zile. Ii dau a 2a ii dau a 3a, ii dau a 4a nu prea aveam inca unde sa-i dau mai mult, motoru vana avea la fel ca si celalalt doar ca vibratiile erau plecate complet si parca motoru nu mai suna chiar la fel. In oglinda cand ma uitam chiar vedeam ce-i in spate, dar parca feeling nu era acelasi. Eram obisnuit sa trepidez pe ea. Pozitia pe motocicleta era una normala, confortabila da nu grozava pentru mine. Aveam loc la picioare berechet din cauza talpicilor lati pe care puteai sa te si plimbi daca vroiai, dar mie nu mi se potrivea ghidonu. Era prea jos si ma facea sa stau putin aplecat pe ea. De data asta mi-au dat motoru 30 de minute asa ca au zburat imediat. Apoi am adus-o incet incet la Harley. In mijlocu strazii cand sa intru in fata cafenelei unde aveu Harley tejgheaua, mi-a murit si motoru. Am pornit-o, vreo 10 motociclisti se holbau la mine cum ma chinui cu un ditamai Harleyu in mijlocu strazii. Am repornit-o, dupa care am vrut s-o scot pe null, si sa ma dau jos de pe s-o pot da oamenilor inapoi. Nu vroia sa se lase pusa pe null. Dintr-antaia intra direct in a 2a din a2a intr-antaia si tot usa numa pe null nu vroia sa ramana. Parca-mi zicea.. haide nu ma lasa, mai da o tura cu mine..mai da-mi o sansa. Simtise ea ca nu prea-mi placuse asa de tare de ea cred. Si avea dreptate ca impresia mi-o facusem déjà. Am lasat-o asa in treapta intai la sfatul celor de la Harley, ca tot nu reusisem s-o scot pe null. Aia cu zambetu pan la urechi mai ceva decat mine, probabil din cauza ca le adusese romanu motocicleata inapoi. Io cu ochii pe un alt Harley de pe acolo c-as mai fi incercat unu.., am mai palavragit putin de orasu Bochum unde au ei sediul si unde am locuit si eu vo 2 ani si a ramas ca mai vin pe la ei in cursu zilei. Le-am multumit si cam asta a fost prima parte a zilei.

Dupa ce-am bagat vo doi de wurst cu Raluca, o apa minerala si o stacana de cafia, am luat-o pe Ralu si am ajuns iar la standu Harley. Guten Tag, Guten Tag ! Acuma is al 2lea roman care vine la dvs., ca primu eram tot eu da asta era demult.., de dimineata, mai o gluma in stil nemtzesc mai vorbind una alta despre Harley, le-am zis ca vreau sa ma mai dau cu o motocicleta, cu un Dyna Wide Glide. -Se poate? -Cu juma de gura imi raspunde, Da cum sa nu se poata! Uite-o aici.
Stiam unde e ca o vazusem din strada.. Wide glide-ul asta iti ia ochii, e frumoasa rau. Avea un rezervor in 2 culori. Flacari galbene pe fond negru. Pozitia era din aia cu picioarele intinse in fata de se formeaza un unghi de 120 grade intre pulpa si gamba. Ghidonu nu era la fel de ridicat ca la Bobber era mai jos. Teoria imi fusese predate de dimineata, abia asteptam s-o iau la drum.

Apas RUN / Start si aud iar sunetu caracteristic Harley Davidson ptptptptptpptptptptpptpppptptptpt. O data cu ptptptptptptpt apar si vibratiile de-mi gadilau talpile, imi furnicau scalpu si nu mai vedeam mai nimic in oglinzi. Si la drum. Eram déjà expert in zona ca colindasem cu Grasanu cam toata zona si deci cam stiam pe unde s-o iau. Asa ca m-am infipt direct in directia cu padure, dealuri, verde, serpentine, masini putine. Incepeam sa ma simt bine pe Wide Glide. Soarele ma incalzea pe umeri, viram dreapta stanga, dreapta, stanga, cand la un moment dat aud un scrasnet scrshhhhhhshshsshshssss – da nu foarte puternic – in timp ce luam curba dreapta. Probabil ca eu visam ca plutesc sau ceva de genu. Atinsesem cand ma inclinam dreapta, cu tzeava de esapament si cu calcaiu pantofului asfaltul, ca urmare zgmototul de metal pe asphalt. Am tras dreapta sa evaluez paguba. Era aproape inexistenta. Undeva sub tzeva de esapament se vedea usor cum cromul a fost zgariat de asfalt. La fel se vedea si la mine langa calcaiul papucului, o usoara zgarietura. Am incalecat iar pe motor si la drum. Acu nu mai aveam curaju anterior sa ma aplec in curbe. Franam sau ii dadeam imediat a 2a daca eram intr-a 3a si luam curbele intr-un mod deloc comod la condus. Imi cam pierdusem increderea. Imi era frica sa nu dau cu ea naibii de asphalt cand ma aplec asa in curbe.  Mai prudent, incet incet mi-a venit iar curaju si am luat-o iar la picior… ptptptptptpptptptptptptptpt curba dreapta curba stanga mai un salut in dreapta mai unu in stanga.. jumatatea de ora a zburat. Am ramas surprins cand am vazut ca si in Germania motociclistii se salute intre ei pe strada. Nu chiar toti da cam 90% dintre ei saluta din ce-am remarcat. De data asta ..o facusem lata. M-am intins bine cu timpu. Alea 30 de minute trecusera de vreo 15 si eu nu mai gaseam drumu inapoi.. Ca sa nu fac impresie foarte proasta la Harley, am tras pe dreapta si am intrebat undeva un alt confrate motociclist cum s-ajung mai repede in Solingen la Café Hubraum. Mi-a zis ala cam cum trebe si in vreo 10 minute eram déjà acolo. Se facusera vo 45 50 minute de cand plecasem cu ea. N-au zis nimic. Erau cu acelasi ranjet mare pe botice, bucurosi ca le-am adus motoru inapoi.

Le-am multumit si le-am impartasit si lor gandurile pe care le aveam in cap atunci.
Pentru cel mai frumos condus, cel mai cel sunet ptpptptptptptptpptpt, cea mai faina pozitie de drum, cel mai fain feeling:

Locu 1 cum laude: Dyna Street Bob – desi-mi vibra si paru din nas cand o conduceam. Dar suna cel mai frumos din toate. Nu degeaba a patentat Harley sunetu motorului lor V-twin! Coarnele inalte au influentat si ele sentimentul de placere care-l simti cand conduci o motocicleta.
Locu 2. Wide Glide pentru ca nu avea ghidonu mai inalt cum mi-ar fi placut mie. Si apoi am si dat cu ea usor de asphalt desi cam toate au acelasi unghi de inclinare, pe la 31 de grade. Doar ca Wide Glideul ma ruga sa ma inclin din ce in ce mai tare fara sa-mi dau seama.
Locu 3. Fat Boy. Pentru ca nu prea mi-a placut pozitia – parca stateam pe un taur si-l tineam de coarne. Dar grasanu vibra cel mai putin din toate.

Iar pentru motoru care te zguduie cel mai putin, in conditiile in care eu personal nu prea apreciez vibratiile si trepidatiile excesive de altfel caracteristice Harley Davidson: Softail Fat Boy primeste locul 1.

In final cred ca mie mi-ar placea cel mai mult urmatoarea combinatie. Motoru de pe Softail V-twin96B care nu vibreaza cat un tractor, pus pe un sasiu de Dyna. Zgomotu motorului trebuie neaparat sa fie a lu Street Bob ca face foarte frumos ptptptptptptptptptptpt. Boberu asta ar trebui sa aiba suporturile pentru pus picioarele cumva mai in fata, asa ca la Wide Glide. Apoi saua ar trebui schimbata sa acomodeze si pasagera cu care plimbarile cu motocicleta sunt intotdeauna mult mai distractive. Un spatar ar fi obligatoriu ca sa nu ma simt numa eu bine la ghidon ci si pasagera in spate. Altfel zis, mi-a placut foarte mult sa ma dau cu un Harley Davidson… nu este degeaba o motocicleta legendara!

V-am ptptptptptptptptptptptptptptp pupat 🙂
Ionut

 

 

 

This entry was posted in Drive Test Moto. Bookmark the permalink.

2 Responses to Prima data pe un Harley Davidson V-twin 1584cmc 125Nm

Comments are closed.